1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Досвід України щодо навчання в період COVID – 19 у черговому випуску журналу ВМО : Досвід РНЦ ВМО / РКНЦ ВМО (Хмельницький, Україна)

ВсесвітняМитнаОрганізаціяопублікувалановийвипускжурналуВМО «Жовтень 2020 - Митнаоцінка: історія, викликитаможливості», в якому поділилась досвідом навчання в період COVID – 19 Регіонального навчального центру (РНЦ) та Регіонального кінологічного навчального центру (РКНЦ), що функціонують на базі Департаменту спеціалізованої підготовки та кінологічного забезпечення  Держмитслужби.

У статті йдеться про останні події 2020 року, які кардинально трансформували умови для підвищення кваліфікації митників не тільки в Україні, але й у всьому світі. Вимушений перехід на виключно дистанційне навчання стало викликом для всіх учасників навчального процесу. Департаменту вдалося швидко адаптуватися, завдяки накопиченому досвіду онлайн-навчання, власної платформи дистанційного навчання, а також професійності і злагодженості команди тренерів. В непростий період пандемії Covid-19 працівникам Департаменту довелось робити неможливе та  перелаштовуватися на нові умови роботи.

Департамент визначив своїм пріоритетом – концептуально новий підхід до підготовки митників. Адже майже 80% такої підготовки відбувалося за змішаною формою навчання, що поєднує самостійне навчання за матеріалами кейсів та аудиторне навчання на базі Департаменту. Також значна увага приділялась наданню навчальному процесу практичного спрямування, яка реалізувалася проведенням  тренінгів та семінарів у спеціалізованих аудиторіях, умовному пункті пропуску, де учасники підготовки  закріплювали знання, здобуті під час теоретичних занять. Тому, на цьому етапі розвитку дистанційних технологій завдання полягало в тому, щоб організувати навчальний процес так, щоб нові форми навчання давали за ступенем якості результат як мінімум такий же, як і традиційні.

Дистанційна освіта передбачає синхронне і асинхронне навчання. Синхронне — це онлайн-відеоконференція наживо: учасники підготовки одночасно беруть участь у занятті, спільно проходять процес навчання і спілкуються тут і зараз. Асинхронний підхід — це коли тренер завантажує або дає слухачам посилання на вже готові записані відео-лекції чи матеріали, учасники опрацьовують їх самостійно.

Тому працівниками Департаменту було вирішено комбінувати синхронний та асинхронний підхід для досягнення найкращих результатів.

Синхронне навчання відбувається за допомогою відкритого програмного забезпечення для проведення відеоконференції BigBlueButton. Система розроблена для проведення аудіо- і відеоконференцій для великої кількості користувачів, дозволяє чат і обмін особистими повідомленнями;

Забезпечує:

- загальний доступ до робочого столу для практичного показу роботи з додатками і ОС;

- завантаження презентації в форматі PDF, а також будь-якому іншому, підтримуваним OpenOffice.org (в тому числі форматах Microsoft Office);

- функції малювання, а також має віртуальну указку.

За період карантину навчання здійснюється за багатьма напрямками митної справи, у тому числі підготовки кінологічних команд з пошуку наркотичних засобів, зброї та набоїв, тютюнових виробів, грошових знаків у вигляді банкнот, бурштину, об’єктів СITEC.

Так, для забезпечення проходження спеціальної підготовки кінологічними командами митниць Держмитслужби (в дистанційному форматі) працівниками Департаменту було запропоновано умовно розділити курс на ІІІ етапи:

І етап – проходження дистанційного етапу навчання по сформованим кейсам, який включає в себе самостійне опрацювання матеріалів теоретичного курсу підготовки за митною тематикою.

ІІ етап – проведення онлайн занять.

На завершення онлайн підготовки, керівниками відділів кінологічного забезпечення митниць Держмитслужби щоденно проводились практичні заняття з кінологічними командами з пошуку прихованих від митного контролю предметів та речовин на різних об’єктах пошуку.

ІІІ етап – узагальнення отриманої інформації та формування підсумкової оцінки працівниками Департаменту 

Під час цього етапу відеофайли та відомості здачі практичної частини іспиту  надсилалися на адресу Департаменту для  опрацювання та перевірки отриманого відеофайлу з митниці щодо об’єктивності та правильності виставлення підсумкових балів за результатами практичного іспиту.

Департаментом вперше було здійснено підготовку тренерів операторів аналізу рентгенівських зображень, отриманих за допомогою скануючих систем, у дистанційному форматі та підготовку операторів аналізу рентгенівських зображень, отриманих за допомогою малих скануючих систем, в онлайн режимі з використанням відеоконференції та проведенням практичної складової за допомогою програмного продукту «Simfox» із залученням попередньо підготовлених тренерів з відповідних митниць.

Також з метою підвищення якості підготовки та поширення досвіду Всесвітньої митної організації представники Департаменту здійснювали популяризацію  платформи електронного навчання ВМО CLiKC! З початку 2020 року 392 посадові особи Держмитслужби України вже зареєстровано на цій платформі для проходження навчання російською та англійською мовами (у порівнянні з  2019, коли було зареєстровано 106 осіб).

Іншим напрямком надання практичної допомоги учасникам підготовки стало застосування асинхронного підходу, а саме створенні вебінарів та відеолекцій за темами:

Зберігання товарів і транспортних засобів під митним контролем. Склади тимчасового зберігання;

Права людини;

Конфліктні ситуації та шляхи їх розв’язання;

Візуальна психодіагностика осіб, схильних до правопорушень;

Управління колективом тощо.

Станом на 01 серпня 2020 було підготовлено 1385 посадових осіб територіальних органів Державної митної служби України.

Таким чином, зазначена структура, взаємозв’язки між складовими дистанційного навчання, переваги у їх застосуванні на практиці дозволили нам переконатися у доцільності нашого підходу.

Проаналізувавши опитування щодо змісту підготовки можна зробити висновки, що 90 %  учасників підготовки вважають, що навчальний процес був цікавим, корисним, інформативним, насиченим новизною, актуальним та легко сприймався.

Однак, незважаючи на велику кількість переваг, існують і певні недоліки.

Однією з негативних сторін дистанційного навчання відсутність особистого спілкування з викладачем, а також спілкування з іншими слухачами, що є основою навчання дорослих. Ряд практичних семінарів і курсів, таких, як наприклад,контроль за переміщенням культурних цінностей, захист прав інтелектуальної власності, психологічні аспекти професійної діяльності, тощо поки що важко перевести в онлайн-формат.

І, тим не менш, Департамент вважає, що майбутнє підвищення кваліфікації – за змішаною формою навчання, поєднанням традиційних форм навчання з новими дистанційними. Зміни, які відбулися в суспільстві, широкомасштабний розвиток педагогіки співпраці, активізація та індивідуалізація навчання, використання креативних технологій навчання змінили процес підготовки.  Розвиток комп’ютерних мережних технологій стає однією з перспективних платформ для розвитку сучасної системи дистанційної освіти та електронного навчання, які будуть ефективно використовуватися для різноманітних форм навчання.